Därför ska du träna på resan

Det är härligt att resa runt i världen och få nya minnesvärda upplevelser för livet. Att vara på resande fot kan dock vara krävande och det är svårt att hålla några fasta rutiner med mat och träning varför hälsan ibland kan bli lidande. Du har oftast ingen fast punkt och äter den mesta maten ute på restauranger vilket är gott och njutbart, men ibland inte den mest hälsosamma maten och näring du får i dig. Dina normala träningsrutiner tenderar att rubbas då du inte har samma möjligheter och helt enkelt struntar i det för att du är ju ändå på semester.

Resa med träning för hälsan
Träning på resan ger dig energi

På en solsemester behöver du inte röra på dig mycket. Du åker stillasittande på långa resor med flygplan, tåg eller buss för att sedan landa på ett hotell och ligga still på stranden hela dagarna. Visst är det bra att vila upp sig, men det finns tid i överflöd till det på din semes

ter.

Det är här du behöver tänka till och anstränga dig lite extra och ta hand om din hälsa även på resan, det är enklare än du tror!

Möjlighet till träning finns överallt

Du behöver absolut inte låsa dig vid tanken på att du är borta från ditt hemmagym eller din träningsklubb.

Vill du träna funktionellt som t ex crossfit eller bygga muskler finns det oftast gym där du kan lösa veckokort eller tom engångskort. Du behöver inte ens hitta ett gym för att träna dina muskler, det finns många övningar som du kan utföra utan särskilda redskap. Eller ta med dig löparskorna och ut på härliga löprundor där du utforskar nya miljöer. Eller varför inte packa med ett hopprep i resväskan? Är du på sol- och badsemester är det en nobrainer att träna simning.

Även om skälet till din resa är att vila upp sig pga orkeslöshet så kan du åtminstone ta dig ut på lugnare men längre promenader, långsiktigt gör det underverk för ditt välmående. Orkeslöshet och låga energinivåer kan bero på utbrändhet på jobbet eller tex för män kan låga nivåer av testosteron vara boven, då kan testosteron tillskott ge dig lusten tillbaka och det blir lättare för kroppen att bygga muskler.

Både konditions- och muskelträning har många positiva fördelar för din hälsa. Ditt hjärta mår bra av en timmes högintensiv träning varje dag och dina muskler trivs av att arbeta, både tungt och lätt. Vi är inte gjorda för att sitta still, det är kanske det största hotet mot vår hälsa idag.